Zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców obowiązujące od 1 czerwca 2025 r. - Powiatowy Urząd Pracy w Siedlcach

Obrazek dla: Nowy obowiązek zgłaszania ofert pracy przez pracodawców...

04.06.2025

Nowy obowiązek zgłaszania ofert pracy przez pracodawców...

Od 01.06.2025 r. nowy obowiązek zgłaszania ofert pracy przez pracodawców sektora publicznego W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 marca 2025r. o rynku pracy i...

Obrazek dla: Praca w Sądzie Okręgowym w Siedlcach

04.06.2025

Praca w Sądzie Okręgowym w Siedlcach

Konkurs na jedno stanowisko asystenta sędziego w Sądzie Okręgowym w Siedlcach – umowa o pracę w celu zastępstwa nieobecnego pracownika

Obrazek dla: Zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców obowiązujące...

02.06.2025

Zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców obowiązujące...

Z dniem 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej...

Obrazek dla: Zmiany w urzędach pracy od 1 czerwca 2025 r.

02.06.2025

Zmiany w urzędach pracy od 1 czerwca 2025 r.

Z dniem 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. 2025 poz. 620), która zastąpiła ustawę z dnia 20 kwietnia...

Obrazek dla: Projekt "W dobrą stronę!"

28.05.2025

Projekt "W dobrą stronę!"

Na prośbę Fundacji Sowelo Powiatowy Urzad Pracy w Siedlcach udostępnia informację dotyczącą projektu pn. „W dobrą stronę!”


Podania kierowane drogą mailową

Informujemy, iż podania np. zgłoszenie podjęcia pracy, wniosek o wyrejestrowanie, zgłoszenie braku gotowości do podjęcia zatrudnienia, wniesione na adres poczty elektronicznej Powiatowego Urzędu Pracy w Siedlcach (e-mail) pozostawione zostaną bez rozpoznania.

Zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców obowiązujące od 1 czerwca 2025 r.

Z dniem 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r., poz. 621) określająca warunki powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce. Nowe przepisy porządkują dotychczasowe regulacje, upraszczają procedury oraz wzmacniają nadzór nad legalnością zatrudnienia.

Ważne! Wnioski składane tylko elektronicznie

Wnioski o wydanie zezwolenia na pracę sezonową oraz wszelkie dokumenty w tych sprawach muszą być składane wyłącznie drogą elektroniczną przez portal praca.gov.pl. Dokumenty złożone w innej formie będą pozastawiane bez rozpoznania.

Terminy na składanie informacji do wpisanych oświadczeń

  • 7 dni od rozpoczęcia pracy na złożenie podjęcia,
  • 14 dni od daty rozpoczęcia pracy wskazanej w oświadczeniu, na złożenie niepodjęcia.

Obowiązek zgłoszenia do Urzędu następujących informacji:

  • o wcześniejszym zakończeniu pracy przez cudzoziemca
  • o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie na podstawie oświadczenia.

Uwaga: Powyższe zgłoszenia unieważniają oświadczenia z mocy prawa.

Pamiętaj!

  • Przed zatrudnieniem cudzoziemca (czyli przed datą rozpoczęcia pracy wpisaną na oświadczeniu) musisz wysłać do urzędu pracy kopię zawartej umowy.
  • Urząd nie wpisze oświadczenia do rejestru, jeśli nie masz uregulowanych składek ZUS i podatków.
  • Według nowej ustawy nie będzie podstaw wpisu oświadczenia do ewidencji oświadczeń (dotyczy również zezwoleń na pracę sezonową) w przypadku udostępniania cudzoziemców w ramach tzw. „outsourcingu pracowniczego”. Zezwolenia lub oświadczenia będą wydawane tylko podmiotowi będącemu agencją pracy tymczasowej, który powierzy pracę cudzoziemcowi w charakterze pracownika tymczasowego.
  • Prowadzenie działalności w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców wymagających zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy, jest możliwe dopiero po dwóch latach od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia.
  • Nieprawdziwe, nieprawidłowe dane będą również podstawą do odmowy wpisu oświadczenia do ewidencji.

Wizy wydane w celach 01, 02, 11, 14, 20, 23 oraz wydane w celu tranzytu od 1 czerwca 2025 r. nie uprawniają do pracy na podstawie oświadczenia lub zezwolenia na pracę.

Najważniejsze zmiany dotyczące procedury zezwoleń na pracę sezonową

  • Zezwolenie na pracę sezonową wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce stałego pobytu polskiego podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi.
  • Zaległości względem ZUS, KRUS lub Urzędu Skarbowego będą przesłanką do odmowy wydania zezwolenia na pracę sezonową (rozszerzony katalog odmów).
  • Do wniosków o wydanie lub przedłużenie zezwolenia na pracę sezonową, składanych od dnia 1 czerwca 2025 r., nie będzie wymagane załączenie informacji starosty.
  • Po otrzymaniu zaświadczenia o wpisie wniosku do ewidencji wniosków w sprawie pracy sezonowej, pracodawca będzie miał 90 dni od daty rozpoczęcia pracy widniejącej na zaświadczeniu, na poinformowanie urzędu o zgłoszeniu się cudzoziemca w celu pracy. Niezgłoszenie tej informacji w wymienionym terminie będzie skutkować umorzeniem postępowania ws. wydania zezwolenia oraz unieważnieniem wpisanego zaświadczenia.
  • Podmiot powierzający cudzoziemcowi pracę przekazuje organowi, który wydał zezwolenie na pracę, kopię umowy z cudzoziemcem w języku polskim, za pomocą systemu teleinformatycznego, przed powierzeniem pracy cudzoziemcowi, a w przypadku kiedy cudzoziemcowi powierzono pracę na podstawie umowy o pomocy przy zbiorach – w terminie 7 dni od dnia powierzenia pracy.

Pracodawca nie musi już przeprowadzać tzw. testu rynku pracy

Od dnia 1 czerwca 2025 r. zostają uchylone przepisy dotyczące testu rynku pracy i wydania informacji starosty. Od tego dnia informacja starosty może zostać wydana jedynie w przypadku, gdy ma dotyczyć postępowania o udzielenie zezwolenia na pracę wszczętego przed dniem 1 czerwca 2025 r.

Kontakt: https://siedlce.praca.gov.pl/ksiazka-teleadresowa

5,2%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec kwietnia 2025 r.

wykres statystyki

  • 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

Powiatowy Urząd Pracy w SiedlcachBudynek PUP w Siedlcach

ul. Kazimierza Pułaskiego 19/21
08-110 Siedlce


NIP 821-10-46-931
REGON 711668696
 

Godziny urzędowania:

Godziny pracy Urzędu od poniedziałku do piątku: 8.00 - 16.00


Godziny obsługi klientów:

8.15 - 16.00 – pon., wt., czw., pt.
8.15 - 12.00 – śr.

KSIĄŻKA TELEADRESOWA  --- kliknij i znajdź bezpośredni numer telefonu do pracownika