Zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców obowiązujące od 1 czerwca 2025 r. - Powiatowy Urząd Pracy w Siedlcach
Podania kierowane drogą mailową
Z dniem 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r., poz. 621) określająca warunki powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce. Nowe przepisy porządkują dotychczasowe regulacje, upraszczają procedury oraz wzmacniają nadzór nad legalnością zatrudnienia.
Ważne! Wnioski składane tylko elektronicznie
Wnioski o wydanie zezwolenia na pracę sezonową oraz wszelkie dokumenty w tych sprawach muszą być składane wyłącznie drogą elektroniczną przez portal praca.gov.pl. Dokumenty złożone w innej formie będą pozastawiane bez rozpoznania.
Terminy na składanie informacji do wpisanych oświadczeń
- 7 dni od rozpoczęcia pracy na złożenie podjęcia,
- 14 dni od daty rozpoczęcia pracy wskazanej w oświadczeniu, na złożenie niepodjęcia.
Obowiązek zgłoszenia do Urzędu następujących informacji:
- o wcześniejszym zakończeniu pracy przez cudzoziemca
- o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie na podstawie oświadczenia.
Uwaga: Powyższe zgłoszenia unieważniają oświadczenia z mocy prawa.
Pamiętaj!
- Przed zatrudnieniem cudzoziemca (czyli przed datą rozpoczęcia pracy wpisaną na oświadczeniu) musisz wysłać do urzędu pracy kopię zawartej umowy.
- Urząd nie wpisze oświadczenia do rejestru, jeśli nie masz uregulowanych składek ZUS i podatków.
- Według nowej ustawy nie będzie podstaw wpisu oświadczenia do ewidencji oświadczeń (dotyczy również zezwoleń na pracę sezonową) w przypadku udostępniania cudzoziemców w ramach tzw. „outsourcingu pracowniczego”. Zezwolenia lub oświadczenia będą wydawane tylko podmiotowi będącemu agencją pracy tymczasowej, który powierzy pracę cudzoziemcowi w charakterze pracownika tymczasowego.
- Prowadzenie działalności w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców wymagających zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy, jest możliwe dopiero po dwóch latach od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia.
- Nieprawdziwe, nieprawidłowe dane będą również podstawą do odmowy wpisu oświadczenia do ewidencji.
Wizy wydane w celach 01, 02, 11, 14, 20, 23 oraz wydane w celu tranzytu od 1 czerwca 2025 r. nie uprawniają do pracy na podstawie oświadczenia lub zezwolenia na pracę.
Najważniejsze zmiany dotyczące procedury zezwoleń na pracę sezonową
- Zezwolenie na pracę sezonową wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce stałego pobytu polskiego podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi.
- Zaległości względem ZUS, KRUS lub Urzędu Skarbowego będą przesłanką do odmowy wydania zezwolenia na pracę sezonową (rozszerzony katalog odmów).
- Do wniosków o wydanie lub przedłużenie zezwolenia na pracę sezonową, składanych od dnia 1 czerwca 2025 r., nie będzie wymagane załączenie informacji starosty.
- Po otrzymaniu zaświadczenia o wpisie wniosku do ewidencji wniosków w sprawie pracy sezonowej, pracodawca będzie miał 90 dni od daty rozpoczęcia pracy widniejącej na zaświadczeniu, na poinformowanie urzędu o zgłoszeniu się cudzoziemca w celu pracy. Niezgłoszenie tej informacji w wymienionym terminie będzie skutkować umorzeniem postępowania ws. wydania zezwolenia oraz unieważnieniem wpisanego zaświadczenia.
- Podmiot powierzający cudzoziemcowi pracę przekazuje organowi, który wydał zezwolenie na pracę, kopię umowy z cudzoziemcem w języku polskim, za pomocą systemu teleinformatycznego, przed powierzeniem pracy cudzoziemcowi, a w przypadku kiedy cudzoziemcowi powierzono pracę na podstawie umowy o pomocy przy zbiorach – w terminie 7 dni od dnia powierzenia pracy.
Pracodawca nie musi już przeprowadzać tzw. testu rynku pracy
Od dnia 1 czerwca 2025 r. zostają uchylone przepisy dotyczące testu rynku pracy i wydania informacji starosty. Od tego dnia informacja starosty może zostać wydana jedynie w przypadku, gdy ma dotyczyć postępowania o udzielenie zezwolenia na pracę wszczętego przed dniem 1 czerwca 2025 r.